OP-ryhmä: Vähäpäästöisten Suomessa rahoitettujen autojen kauppa kasvoi puolella viime vuonna
STT
Vähäpäästöisten Suomessa rahoitettujen autojen kauppa kasvoi viime vuonna peräti 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, selviää OP-ryhmän tiedoista. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on yli sata prosenttia.
Henkilöautojen ensirekisteröintejä puolestaan tehtiin tammi-helmikuun aikana 10 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Uutena rekisteröityjen autojen määrä on vähentynyt sahaavasti viime toukokuusta lähtien. Ensirekisteröinti tehdään uudelle autolle tai tuontiautolle, kun se ensimmäisen kerran rekisteröidään Suomen ajoneuvorekisteriin.
Käytettyjen autojen myynti autoliikkeissä kasvoi alkuvuonna vuoden takaiseen verrattuna yli viisi prosenttia.
OP-ryhmän mukaan Suomen autokannan vanheneminen on merkittävä riski liikenneturvallisuudelle. Henkilöautokannan keski-ikä oli Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan viime vuonna 13,2 vuotta, OP-ryhmä kertoo tiedotteessa. Henkilöautojen keski-ikä on korkein Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa ja matalin Uudellamaalla.
Esimerkiksi vuoden 2021 autossa on huomattavasti pienempi riski loukkaantua vakavasti tai kuolla kuin vuoden 2010 autossa, OP-ryhmä kertoo.
OP-ryhmän tiedotteessa sanotaan esimerkiksi, että Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan vuosina 2005–2010 valmistettujen autojen törmäysvahingoista lähes kymmenen prosenttia on johtanut henkilövahinkoihin, kun ajonopeus on ollut yli 60 kilometriä tunnissa. Vuonna 2021 valmistettujen tai uudempien autojen törmäyksistä vain viisi prosenttia on johtanut henkilövahinkoihin.
– Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut Suomessa noin kahdella vuodella viimeisen kymmenen vuoden aikana. Koska vanhat autot ovat yleensä uusia autoja korkeapäästöisempiä, voi uusien autojen kaupan hidastuminen johtaa myös liikenteen päästöjen suhteelliseen lisääntymiseen, sanoo OP Yrityspankin Rahavirrat ja käyttöpääoma -toiminnon johtaja Jari Jaulimo tiedotteessa.
Hän kuitenkin arvelee vähäpäästöisten autojen määrän kasvun tasapainottavan tilannetta.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan viime vuonna rekisteröidyn uuden auton hiilidioksidipäästöt olivat 68 grammaa kilometriä kohti, kun vielä vuonna 2019 keskipäästöt olivat noin 139 grammaa kilometriä kohti.
Vähäpäästöisten autojen hiilidioksidipäästöt ovat alle 50 grammaa kilometriä kohti.