Sai­la Kiut­tu / STT

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­ri Lulu Ran­ne (ps.) ker­too kan­nat­ta­van­sa tak­sei­hin pa­kol­li­sia tak­sa­mit­ta­rei­ta ja vä­ril­li­siä re­kis­te­ri­kil­piä.

– Nä­ke­myk­se­ni mu­kaan vas­tai­si tar­vet­ta, et­tä ne kaik­ki oli­si­vat siel­lä jat­kos­sa, hän sa­noi STT:lle.

Hän ko­ros­taa, et­tä jo hal­li­tuk­sen tak­siu­u­dis­tus­ta kos­ke­via ai­kei­ta esit­te­le­väs­sä muis­ti­os­sa to­det­tiin tou­ko­kuus­sa, et­tä pa­kol­lis­ten tak­sa­mit­ta­rei­den ja vä­ril­lis­ten re­kis­te­ri­kil­pien koh­dal­la val­mis­te­lua jat­ke­taan.

Mi­nis­te­ri kom­men­toi asi­aa Tak­si Hel­sin­gin jär­jes­tä­män me­di­a­ti­lai­suu­den yh­tey­des­sä tiis­tai­na.

Hel­mi­kuus­sa STT ker­toi tie­toi­hin­sa pe­rus­tu­en, et­tä pe­rus­suo­ma­lai­set ha­lu­aa tak­sei­hin pa­kol­li­set tak­sa­mit­ta­rit ja vä­ril­li­set re­kis­te­ri­kil­vet, kun taas ko­koo­mus nä­kee niis­sä on­gel­mia.

Ran­teen mu­kaan neu­vot­te­lut mui­den hal­li­tus­puo­lu­ei­den kans­sa ovat yhä kes­ken.

– Lo­pul­lis­ta pää­tös­tä ei ole vie­lä.

Täl­lä het­kel­lä tak­sa­mit­ta­ri ei ole pa­kol­li­nen, jos tak­si käyt­tää vain kiin­te­ää hin­noit­te­lua. Kiin­teä hin­ta voi­daan so­pia esi­mer­kik­si so­vel­luk­ses­sa tai suul­li­ses­ti tak­si­tol­pal­la. Tak­sa­mit­ta­ri­pak­ko ei mer­kit­si­si kiin­teis­tä hin­nois­ta luo­pu­mis­ta, mut­ta mit­ta­ri ke­räi­si tie­dot kyy­deis­tä.

Hal­li­tus ha­lu­aa ki­ris­tää tak­si­a­lan sään­te­lyä mo­nin ta­voin sii­tä, kun tak­si­a­lan kil­pai­lu va­pau­tet­tiin vuon­na 2018. Tak­siu­u­dis­tuk­seen kuu­luu liu­ta mui­ta­kin muu­tok­sia, jois­ta on ker­rot­tu jo ai­em­min. Hal­li­tus ai­koo vaa­tia kul­jet­ta­jil­ta pa­kol­lis­ta kou­lu­tus­ta, tiu­ken­taa tak­si­lu­van eh­to­ja ja li­sä­tä lu­van saa­mi­sen es­teek­si ny­kyis­tä use­am­pia ri­kok­sia.

Täl­lä het­kel­lä va­ka­vien lii­ken­ne­rik­ko­mus­ten li­säk­si myös esi­mer­kik­si sek­su­aa­li-, vä­ki­val­ta- ja huu­mau­sai­ne­ri­kok­set nou­se­vat ha­ki­jal­le es­teek­si, jos sel­lai­sia löy­tyy ri­kos­re­kis­te­ris­tä vii­den vii­me vuo­den ajal­ta tai sak­ko­re­kis­te­ris­tä kol­men vii­me vuo­den ajal­ta.

Jat­kos­sa sa­mo­jen kri­tee­rien ha­lu­taan kos­ke­van tak­si­lu­van hal­ti­joi­den li­säk­si myös lii­ken­ne­lu­van hal­ti­joi­ta. Li­säk­si ni­mik­kei­den lis­taa ai­o­taan la­ven­taa li­sää­mäl­lä sii­hen ase­ri­kok­set, pe­tok­set sekä mak­su­vä­li­ne­ri­kok­set.

Tak­siu­u­dis­tus­ta kos­ke­va vir­ka­mies­ten poh­ja­e­si­tys hal­li­tuk­sen esi­tyk­sen luon­nok­sek­si on Ran­teen mu­kaan lä­hes val­mii­na. Ran­ne ker­toi toi­vo­van­sa, et­tä tak­siu­u­dis­tuk­ses­ta saa­tai­siin teh­tyä pää­tök­set hal­li­tuk­sen huh­ti­kui­seen puo­li­vä­li­rii­heen men­nes­sä. Täl­löin uu­dis­tus voi­si as­tua voi­maan vuo­den 2026 alus­ta por­tait­tain.

– Uu­dis­tuk­set ei­vät vai­keu­ta kil­pai­lu­tus­ta vaan var­mis­ta­vat sen, et­tä kai­ke­ni­käi­set ja kai­ken­lai­set asi­ak­kaat voi­vat tur­val­li­sin mie­lin mat­kus­taa, Ran­ne sa­noi.