Nieminen: Betonimurske paremmin kiertoon
Erinomaisen kantavuuden omaavaa betonimursketta voisi hyödyntää vaikka pyörätien pohjiin tai pysäköintialueisiin, ehdottaa yrittäjä Tero Nieminen.
Ari Anteroinen
Raumalaisen purku- ja maanrakennusalan yritys Timantti-Nieminen Oy:n yrittäjä Tero Nieminen toteaa, että töitä riittää, mutta yleinen hintataso on todella huono.
– Töitä saa tehdä, mutta tulosta ei saada aikaiseksi. Korona, Ukrainan sota ja korkojen nousu ovat vaikuttaneet tulokseen. Valtiovallan pitäisi oikeasti tehdä jotain, että saataisiin oikeasti Suomi nousuun.
Nieminen lisää, että kyllä yrittäjänä pitää uskoa parempaan tulevaisuuteen.
– En tiedä. Valtio, kunnat ja rahoituslaitokset kiristävät koko nyörejä. Jos haet 10 000 euroa lainaa, kysytään, onko omakotitaloa vakuudeksi.
Raumalla on viime aikoina purettu ja vähän pakon sanelemanakin esimerkiksi kouluja ja muita kaupungin kiinteistöjä. Onko tämä ollut raumalaisfirmalle jonkinlainen tukijälka?
– Periaatteessa ihan sama, missä se purkutyö on. Yhtä lailla niistä töistä tapellaan. Ei meillä oikeastaan mitään kotikenttäetua ole. Tarjouksia tulee jo ympäri Suomen Raumallekin, Nieminen kertoo.
– Kyllä se tekeminen ja liikevaihto täytyy hakea useista eri puroista. Tällä hetkellä on töitä esimerkiksi Uudessakaupungissa ja Salossa. Raumalla on Fingridin sähköasemalla pieni purkuprojekti. Uudessakaupungissa on sähköaseman purku- ja saneeraustyö. Salossa aloitettiin juuri koneenpurku sairaalan projektissa. Turun suunnalla olemme aika paljon olleet ja Porissakin on muutama homma vähän kesken.
Timantti-Niemisellä on töissä omia työntekijöitä 14. Sitten on alihankkijoita ja vuokramiehiä.
– Lisäksi on asbestinpurkajia, jotka tekevät työnsä ennen koneenpurkua.
Timantti-Niemisen historia ulottuu 1960-luvulle, jolloin Niemisen isä ja isoisä aloittivat urakointihommat.
– Muistan olleeni kuuden vanhana kesätöissä. Tai taisi olla enemmän leikkimistä. Armeijan jälkeen olin jo virallisesti töissä. Isä kyseli, mitä olin ajatellut. Vastasin, että voisin jatkaa, mutta en tällä yhtiömuodolla. Liikevaihto oli kasvanut urakoitsija Mikko Niemisen toiminimelle jo isoksi, joten 1994 aloitettiin osakeyhtiönä.
Yrittäjä saa vastailla lukuisia kertoja puhelimeen työpäivän aikana. Kuva: Ari Anteroinen
Mikä on ollut erikoisen purkukohde tai projekti?
– Aika tuore juttu oli tuo purjelaiva Gerdan purku. Varsinkaan kun sellaista ei oltu ennen tehty. Siinä tuli vietettyä monta unetonta yötä. Kuinka se saatiin takaisin pintaan, eikä se mennyt uudelleen pohjaan, Nieminen vastaa.
Suurin työmaa on ollut Rauman sellutehtaan purku.
– Siinä oli yli 400 000 rakennuskuutiota. Vertailuksi voi todeta, että Tarvontorin liikerakennuksessa oli joku 50 000 kuutiota. Siinä hieman perspektiiviä.
– Silloin tehtiin vielä sen aikaisilla menetelmillä. Ei ollut esimerkiksi pitkäpuomista purkukonetta, vaan tehdas purettiin sellaisella ”Aku Ankan heiluripallolla”, Nieminen tokaisee.
Purkamisen lisäksi viime vuosina on tehostunut myös purkujätteen lajittelu ja kierrätys.
– Lajitteluhan on se aikaa vievä asia. Toisaalta jos sitä ei tee, kustannus on aika mahdoton. Siellä kasassa voi olla puuta, metallia ja betonia kaikkea sekaisin ja siitä kertyy aika äkkiä painoa. Jätemaksu kasvaa isoksi.
Tero Nieminen asettautuu kuvaan ison betonimurskakasan eteen. Mieleen pätkähtää vielä yksi asia, minkä han haluaa tuoda julki.
– Olen ihmetellyt sitä, kun tuolla meistä 100 kilometriä etelään on betonimurskeesta jatkuva pula, vaikka siellä löytyy paljon sen tekijöitä. Sitä tulee ihan eri määriä kuin täällä Satakunnassa.
– Jostain syystä betonimurskeen käyttö on täällä todella vähäistä. Onhan sitä jossain metsäteiden parantamisissa, hallien pihoilla ja vastaavissa käytetty. Ketä on käyttänyt, ottaa kyllä sitä uudestaankin. En tiedä, mikä siinä on niin hankalaa, Nieminen pohtii.
Nieminen on kysynyt Rauman kaupungiltakin, miten se on ajatellut omaa kierrätysastettaan purkutöiden kohdalla.
– Onko se vain sitä, että myydään purkajalle ja purkaja hoitaa materiaalit pois? Kaupungilla ei ole vastuuta jätteen loppukäytöstä. Voisihan mursketta hyödyntää vaikka pyörätien pohjiin, pysäköintialueisiin tai teollisuushallien pohjarakenteisiin. Betonimurske on tutkimuksen mukaan vielä kantavuudeltaankin parempaa kuin kalliomurske.