Ari An­te­roi­nen

Näyt­te­li­jä Sa­mu­el Ku­ja­la on saa­nut kah­teen ot­tee­seen teh­dä työ­tä Sa­ta­kun­nas­sa ja sa­mal­la saa­nut en­si­kos­ke­tusk­sen­sa en­sin Po­riin ja sit­ten Rau­maan. Hän näyt­te­li Mari Ran­ta­si­lan oh­jaa­mas­sa Le­vo­ton Tuh­ki­mo -elo­ku­vas­sa Din­gon kos­ke­tin­soit­ta­ja Pete Nuo­ti­o­ta.

Nyt Rau­man Blue Sea Film Fes­ti­va­lil­la näy­tet­tä­väs­sä ja 12.9. vi­ral­li­sen en­si-il­tan­sa saa­vas­sa rau­ma­lais­läh­töi­sen Lau­ri-Mat­ti Parp­pein oh­jaa­mas­sa Jos­sain on valo joka ei sam­mu -elo­ku­vas­sa hän on toi­ses­sa pää­o­sas­sa hui­lis­ti Pau­li Paa­vi­lai­se­na.

Ku­ja­lan mie­les­tä Sa­ta­kun­nas­sa asuu mu­ka­vaa vä­keä.

– Väki on jo­ten­kin suo­raa ja toi­saal­ta hy­vin huu­mo­rin­ta­juis­ta, Ku­ja­la nau­rah­taa.

– En­nen Rau­man-ku­vauk­sia en ol­lut kos­kaan siel­lä käy­nyt­kään. Van­han Rau­man näh­ty­ä­ni häm­mäs­te­lin, mik­si en ol­lut en­nen tul­lut. Po­ris­sa­kaan en kai muis­taak­se­ni ol­lut en­nen Le­vot­to­man Tuh­ki­mon ku­vauk­sia.

Jän­nä yk­si­tyis­koh­ta on, et­tä Parp­pein elo­ku­vas­sa äi­tiä näy­tel­lyt Ran­ta­si­la oh­ja­si Le­vot­to­mas­sa Tuh­ki­mos­sa Ku­ja­laa.

– Oli haus­kaa tu­tus­tua hä­neen en­sin oh­jaa­ja­na ja sit­ten kans­sa­näyt­te­li­jä­nä. Hä­nen oh­jaa­mi­ses­sa nä­kyy, et­tä hän on myös näyt­te­li­jä. Hän on kiin­nos­tu­nut näyt­te­le­mi­sen yk­si­tyis­koh­dis­ta.

– Yh­des­sä näy­tel­les­säm­me oli tie­ten­kin eri­lai­nen dy­na­miik­ka. On suu­ri rik­kaus pääs­tä te­ke­mään sa­man tyy­pin kans­sa use­am­pia töi­tä, Ku­ja­la ke­huu.

Ku­ja­la tun­nus­taa, et­tä Paa­vi­lai­sen roo­lin hal­tuun ot­ta­mi­ses­sa oli pal­jon hom­maa.

– Ihan kie­les­tä ja hui­lus­ta läh­tien, joka ai­ka vah­vas­ti mää­rit­ti roo­li­hah­moa. Mis­sä hän liik­kuu ja mis­tä ha­lu­aa pois? En­kä ol­lut en­nen hui­luun kos­ke­nut­kaan, Ku­ja­la pal­jas­taa.

– Rau­man kie­les­sä oli­vat apu­na oh­jaa­ja Parp­pei sekä vas­ta­näyt­te­li­jä An­na Ro­sa­lii­na Kau­no. Sii­nä oli kie­li­kyl­pyä, tai ku­ten Ame­ri­kas­sa sa­no­taan, di­a­lect co­ach.

On­ko vää­rä tul­kin­ta, et­tä hah­mos­sa­si oli pal­jon­kin Parp­pei­ta it­se­ään?

– Olen ym­mär­tä­nyt hä­nen kans­saan kes­kus­tel­tu­a­ni, et­tä Ii­rik­sen hah­mo pe­rus­tuu hä­neen nuo­rem­pa­na, in­nok­kaa­na ja rai­vok­kaa­na oma­eh­toi­se­na rau­ma­lai­se­na muu­sik­ko­na, ja Pau­lin hah­mos­sa taas on enem­män piir­tei­tä sii­tä, mi­ten elo­ku­va­kou­lun käy­mi­nen on vai­kut­ta­nut hä­nen omaan tai­teen te­ke­mi­seen­sä.

Ku­ja­la ku­vai­lee oh­jaa­jaa rau­hal­li­sek­si, joka ot­taa kaik­ki läm­pi­mäs­ti mu­kaan pro­ses­siin.

– Hän edus­taa sel­lais­ta yh­des­sä te­ke­mi­sen ee­tos­ta. Se nä­kyy tun­nel­mas­sa. Meil­lä oli pit­kä har­joi­tus­vai­he, mis­sä tuo­ta mu­saa yh­des­sä so­vi­tet­tiin. Sa­mal­la kä­vim­me kä­si­kir­joi­tus­ta läpi. Hä­nel­lä nä­kyy vah­va elo­ku­val­li­nen vi­sio.

On­ko Ku­ja­la it­se soi­tel­lut jo­tain?

– Pi­a­non­soit­toa har­ras­tin nuo­ruu­te­ni. Sit­ten on tul­lut rum­pu­ja soi­tel­tua sii­nä ohes­sa. Var­si­nais­ta muu­si­kon iden­ti­teet­tiä ei ole. Toki näyt­te­li­jä­o­pin­nois­sa oli pal­jon lau­lua, Ku­ja­la ker­too.

Kol­me­kymp­pi­sek­si Sa­mu­el Ku­ja­la on eh­ti­nyt ol­la jo mo­nes­sa mu­ka­na. Poi­mi­taan nyt vaik­ka jo mai­nit­tu­jen elo­ku­vien li­säk­si elo­ku­vat Fuc­king With No­bo­dy, Hui­ja­rit, Punt­ti­ko­me­dia, ja tv-sar­jat Kos­ki­nen, Dan­ce Brot­hers, Pa­si­lan Myrk­ky – Man­ni ja Nört­ti: Dra­gonS­la­yer666.

Mitä on tu­los­sa?

– Lo­ka­kuun lo­pul­la tu­lee Jo­se­fi­na Rau­ti­ai­sen oh­jaa­ma elo­ku­va Huu­ta­mi­sen tai­to. Näyt­te­len sii­nä Ali­na Tom­ni­ko­vin, Jon­na Jär­ne­fel­tin, Eli­na Knih­ti­län ja To­bi­as Zil­li­a­cuk­sen kans­sa. Muis­ta ju­tuis­ta ei voi vie­lä hiis­kua, mut­ta kyl­lä täs­sä ai­na jo­tain on.

Ku­ja­la toi­voo, et­tä mah­dol­li­sim­man moni nä­ki­si elo­ku­van Jos­sain on valo joka ei sam­mu.

– Se on oman nä­köi­sen­sä ja ai­ka spe­si­aa­li suo­ma­lai­nen lef­fa. Se mil­lä lail­la mu­siik­ki ja sen te­ke­mi­nen sii­nä esi­te­tään. Mi­nua pu­hut­te­lee suun­nat­to­mas­ti myös rau­ma­lai­nen huu­mo­ri. Luu­len, et­tä mo­nia pu­hut­te­le­vat myös muu­tok­set, ys­tä­vyys ja krii­sit, joi­ta tuo­daan esiin. Ys­tä­vyys ja tai­teen te­ke­mi­nen, tii­vis­tää Ku­ja­la.