Suo­men hal­li­tus on mää­rä­tie­toi­ses­ti pyr­ki­nyt edis­tä­mään tasa-ar­voa. Se muun mu­as­sa lan­see­ra­si heti hal­li­tus­tai­pa­leen alus­sa ra­sis­min vas­tai­sen kam­pan­jan. Nyt hal­li­tus tuo myös kou­lui­hin tasa-ar­voa ja yh­den­ver­tai­suut­ta li­sää­vän ke­hi­ty­soh­jel­man.

Eri­kois­ta ti­lan­tees­sa on se, et­tä hal­li­tus saa op­po­si­ti­ol­ta enem­män tu­kea näil­le hank­keil­le kuin hal­li­tuk­sen si­säl­tä. Eri­tyi­ses­ti pe­rus­suo­ma­lai­set ovat pi­tä­neet täl­lai­sia kam­pan­joi­ta tur­ha­nai­kai­si­na. Myös kris­til­lis­ten ri­veis­tä on joh­don­mu­kai­ses­ti vas­tus­tet­tu su­ku­puo­li­vä­hem­mis­tö­jen oi­keuk­sien li­sää­mis­tä.

Pe­rus­suo­ma­lais­ten pu­heen­joh­ta­ja Riik­ka Pur­ra lau­koi, et­tä kou­lus­sa pi­täi­si lo­pet­taa per­voi­lu. Kä­sit­tä­mä­tön kom­ment­ti mi­nis­te­ril­tä. Mo­net puo­lu­een kan­sa­ne­dus­ta­jat ovat lei­man­neet tasa-ar­voa ja yh­den­ver­tai­suut­ta edis­tä­viä hank­kei­ta vi­her­va­sem­mis­to­lai­sek­si höm­päk­si.

Kyse ei ole ide­o­lo­gi­as­ta, vaan ih­mi­sar­von ja Suo­men la­kien kun­ni­oit­ta­mi­ses­sa. Lais­sa to­de­taan, et­tei ih­mi­siä saa syr­jiä us­kon­non, ihon­vä­rin, et­ni­sen taus­tan tai su­ku­puo­li­sen suun­tau­tu­mi­sen pe­rus­teel­la. Jo pe­ru­so­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa to­de­taan, et­tä sen yh­teis­kun­nal­li­se­na teh­tä­vä­nä on edis­tää tasa-ar­voa, yh­den­ver­tai­suut­ta ja oi­keu­den­mu­kai­suut­ta.

Niin hal­li­tuk­sen ra­sis­min­vas­tai­nen kam­pan­ja kuin kou­lu­jen tasa-ar­voa li­sää­vä ke­hi­ty­soh­jel­ma tu­lee tar­pee­seen. Suo­mes­sa on tut­ki­tus­ti to­det­tu, et­tä ih­mi­siä syr­ji­tään työ­e­lä­mäs­sä et­ni­sen taus­tan pe­rus­teel­la. Se nä­kyy muun mu­as­sa sii­nä, et­tä jos ha­ki­jal­la on esi­mer­kik­si ara­bi­mai­hin viit­taa­va nimi, hän­tä ei pää­sään­töi­ses­ti pääs­te­tä edes työ­haas­tat­te­luun. Myös työ­pai­koil­la ta­pah­tuu tois­tu­vas­ti syr­jin­tää.

Opet­ta­jil­ta tu­le­vat vies­tit ym­pä­ri Suo­mea ker­to­vat, mi­ten kou­luis­sa kuul­laan tois­tu­vas­ti ra­sis­tis­ta huu­te­lua, ho­mok­si hauk­ku­mis­ta ja teh­dään jopa nat­si­ter­veh­dyk­siä.

Suo­ma­lais­ten asen­teis­sa on val­ta­vas­ti kor­jat­ta­vaa suh­tau­tu­mi­ses­sa vä­hem­mis­töi­hin ja maa­han­muut­ta­jiin. Nyt opet­ta­jil­le an­ne­taan työ­ka­lu­ja tor­jua ra­sis­mia, epä­ta­sa-ar­vois­ta koh­te­lua ku­ten myös tar­kas­tel­la omia asen­tei­ta.

On an­teek­si­an­ta­ma­ton­ta vä­hä­tel­lä on­gel­maa. Jos jo ala­kou­lus­ta läh­tien maa­han­muut­ta­jan lap­si saa tois­tu­vas­ti ko­kea syr­jin­tää ja ni­mit­te­lyä, niin mi­ten hän voi in­teg­roi­tua yh­teis­kun­taam­me ja ko­kea ole­van­sa sen täy­si­val­tai­nen jä­sen. Hy­väk­sy­mät­tö­myys ja syr­ji­mi­nen kas­vat­ta­vat nuo­ris­sa uh­maa ja ka­pi­na­hen­keä, joil­la voi myö­hem­min ol­la ar­vaa­mat­to­mia seu­rauk­sia.

Suo­ma­lais­ta yh­teis­kun­taa ei ra­ken­ne­ta va­kaak­si ja tasa-ar­voi­sek­si ja­ka­mal­la Suo­mes­sa asu­vat mei­hin ja hei­hin.

Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Pää­toi­mit­ta­ja