Tä­män ot­si­kon mu­kai­sen mie­li­pi­teen on moni ja­ka­nut Kris­ta Kiu­run pa­hoin­pi­te­lyn jäl­keen. Fyy­si­sen kos­ke­mat­to­muu­den rik­ko­mi­nen jär­kyt­tää pe­rus­tur­val­li­suut­ta ja he­rät­tää myös kes­kus­te­lua vä­ki­val­lan mah­dol­li­ses­ta li­sään­ty­mi­ses­tä. On­ko tänä päi­vä­nä tur­val­lis­ta har­joit­taa sa­nan­va­paut­ta, jos uh­ka­na on saa­da tur­piin­sa ka­dul­la? On­ko de­mok­ra­ti­am­me vaa­ras­sa?

Fyy­si­nen kos­ke­mat­to­muus kuu­luu myös meil­le po­lii­ti­koil­le, jot­ka kan­sa on de­mok­raat­ti­ses­ti teh­tä­vään­sä va­lin­nut. Vä­ki­val­lak­si on hel­poin miel­tää fyy­si­nen kos­ke­mi­nen mut­ta sitä ovat WHO:n mää­ri­tel­män mu­kaan myös esim. sa­nal­li­nen hyök­käys, uh­kai­lu tai toi­sen hen­ki­lön maa­lit­ta­mi­nen, uh­kai­lu fyy­si­sel­lä voi­mal­la ja val­lan­käy­töl­lä, joka koh­dis­tuu tar­koi­tuk­sel­li­ses­ti hen­ki­löön tai ryh­mään.

Lä­hes­tul­koon jo­kai­nen po­lii­tik­ko on jou­tu­nut pää­tök­sien­sä tai mie­li­pi­tei­den­sä seu­rauk­se­na koh­taa­maan jon­ki­nas­teis­ta vä­ki­val­taa. Sa­nal­li­set hyök­käyk­set ja uh­kai­lut muut­tu­vat ar­ki­päi­väi­sek­si eri­tyi­ses­ti so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa, jos­sa on help­po huu­del­la ja ni­mi­tel­lä. Myös rau­ma­lai­set po­lii­ti­kot ovat ko­ke­neet fyy­sis­tä ja/tai sa­nal­lis­ta vä­ki­val­taa tai sil­lä uh­kai­lua.

On­ko tur­val­lis­ta pe­rus­tel­la omaa kan­taan­sa tai pää­tös­tään, jos jou­tuu to­ril­la tö­ni­mi­sen koh­teek­si, saa pu­he­li­meen­sa uh­kaa­via, jopa hen­ki­lö­koh­tai­suuk­siin me­ne­viä vies­te­jä, tai jat­ku­vaa uh­kai­lua ja maa­lit­ta­mis­ta? Po­lii­ti­kol­la pi­tää ol­la pak­su nah­ka ja tef­lo­nia kor­vis­sa. Näin var­mas­ti on­kin, mut­ta jos­sain kul­kee raja mitä kaik­kea tu­lee sie­tää ja kes­tää.

Tu­le­van ke­vään vaa­lien kyn­nyk­sel­lä kes­kus­te­lui­den il­ma­pii­ri tu­tus­ti jo säh­köis­tyy ja kes­kus­te­lui­ta käy­dään eri­lai­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä. Muis­te­taan, et­tä kes­kus­te­lua voi­daan, ja pi­tää­kin, käy­dä asi­ois­ta kii­vaas­ti­kin - omia mie­li­pi­tei­tään puo­lus­ta­en ja omaa nä­kö­kul­maa esiin tuo­den. Si­tä­hän de­mok­ra­tia on par­haim­mil­laan. Muis­te­taan myös sa­mal­la, et­tä asi­ois­ta voi­daan ol­la eri miel­tä, mut­ta eri­ä­vän mie­li­pi­teen ta­ka­na on myös elä­vä ih­mi­nen. Asi­at tap­pe­le­vat, ei­vät ih­mi­set, sa­no­taan. Muis­te­taan mis­sä me­nee raja vä­ki­val­lan ja hen­ki­lön oman kos­ke­mat­to­muu­den suh­teen.

Kun­ni­oi­te­taan toi­si­am­me puo­lu­e­kan­nas­ta tai mie­li­pi­teis­tä huo­li­mat­ta. Ol­laan lä­him­mäi­siä ja in­hi­mil­li­siä toi­sil­lem­me. Kos­ka vain tätä nou­dat­ta­en me ai­kui­set voim­me näyt­tää mal­lia tu­le­vil­le su­ku­pol­vil­le ja tur­va­ta de­mok­ra­ti­an jat­ku­mi­sen yh­teis­kun­nas­sam­me myös seu­raa­vil­le pol­vil­le.

Hei­di Hil­ja­nen (sd.)

kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, Rau­ma

Sari Pet­ters­son (kok.)

kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, Rau­ma