Em­mi Til­vis / STT

Kris­til­li­nen us­ko ja suo­ma­lais­ten us­ko Ju­ma­laan ovat vä­hen­ty­neet en­ti­ses­tään. Suo­ma­lai­sis­ta va­jaat 40 pro­sent­tia us­koo joko kris­ti­nus­kon opet­ta­maan Ju­ma­laan tai muul­la kuin kir­kon opet­ta­mal­la ta­val­la kä­si­tet­tyyn ju­ma­laan. Li­säk­si epäi­le­väl­lä kan­nal­la on hei­dän li­säk­seen noin va­jaa vii­den­nes.

Asi­as­ta ker­ro­taan Suo­men evan­ke­lis-lu­te­ri­lai­sen kir­kon uu­des­sa ne­li­vuo­tis­ker­to­muk­ses­sa, joka poh­jau­tuu laa­jaan ky­se­ly- ja ti­las­to­ai­neis­toon.

Suo­ma­lais­ten us­kon­nol­li­suut­ta, ar­vo­ja ja asen­tei­ta sel­vit­tä­neen ajan­koh­tais­tut­ki­muk­sen mu­kaan vä­hen­ty­nyt us­ko se­lit­tyy suu­ril­ta osin muu­tok­sel­la nais­ten us­kos­sa. Tut­ki­muk­set ovat pe­rin­tei­ses­ti osoit­ta­neet, et­tä mie­hiin ver­rat­tu­na nai­sis­ta suu­rem­pi osa us­koo Ju­ma­laan. Jo jon­kin ai­kaa ti­lan­ne on nuo­res­sa ikä­luo­kas­sa al­ka­nut kään­tyä niin päin, et­tä nuo­ris­ta mie­his­tä Ju­ma­laan us­koo suu­rem­pi osa kuin nuo­ris­ta nai­sis­ta. Sama kos­kee myös mui­ta kris­ti­nus­koon liit­ty­viä us­ko­muk­sia.

– Tämä (tut­ki­mus) oli nyt jäl­leen vah­vis­tus sil­le ha­vain­nol­le, ker­too Kir­kon tut­ki­mus ja kou­lu­tus -yk­si­kön joh­ta­ja Han­na Sa­lo­mä­ki STT:lle.

18–29-vuo­ti­ai­den ikä­ryh­mäs­sä mies­ten ju­ma­laus­ko on ylei­sem­pää kuin sa­ma­ni­käis­ten nais­ten.

Evan­ke­lis-lu­te­ri­lai­sen kir­kon ark­ki­piis­pa Ta­pio Luo­ma ei osaa vie­lä täs­sä vai­hees­sa sa­noa tar­kas­ti, mi­hin ha­vain­to joh­taa, mut­ta pi­tää sitä tär­ke­ä­nä.

Luo­ma ker­too, et­tä mo­nien seu­ra­kun­tien toi­min­nas­sa asia on jo otet­tu huo­mi­oon esi­mer­kik­si nuor­ten nais­ten ja nuor­ten mies­ten ryh­mien muo­dos­sa. Hän kui­ten­kin ko­ros­taa sitä, et­tä vaik­ka seu­ra­kun­tien toi­min­nas­sa ote­taan huo­mi­oon eri­lai­sia ikä- ja su­ku­puo­li­ryh­miä, lo­pul­ta se mitä kirk­ko pys­tyy tar­jo­a­maan, on kai­kil­le yh­teis­tä.

Nuor­ten ikä­ryh­mäs­sä nä­ky­vän eron taus­tal­la on Sa­lo­mä­en mu­kaan pi­tem­pi­ai­kai­nen muu­tos, joka esiin­tyy myös van­hem­mis­sa su­ku­pol­vis­sa. Jo­kai­nen nais­ten ikä­luok­ka on edel­li­siä as­ke­leen vä­hem­män si­tou­tu­nut ju­ma­laus­koon, ja us­kon vä­he­ne­mi­nen näyt­tää ta­pah­tu­neen eri­tyi­sen jyr­käs­ti.

Nuo­ril­le nai­sil­le on ope­tet­tu ko­to­na vä­hem­män us­kon­toon liit­ty­viä asi­oi­ta, ku­ten il­ta­ru­kous­ta. Sama kos­kee myös mie­hiä, mut­ta äi­din vai­ku­tus tyt­tä­reen on täs­sä asi­as­sa vah­vem­pi.

Sa­lo­mä­ki ker­too, et­tä pe­rin­tei­ses­ti us­kon­nol­li­nen kas­va­tus on vä­lit­ty­nyt äi­deil­tä lap­sil­le.

– Nyt ihan vas­ta uu­sis­sa tut­ki­muk­sis­sa on saa­tu ha­vain­to­ja sii­tä, et­tä tämä ra­ken­ne al­kaa ol­la mur­tu­mas­sa.

Se, et­tä ny­ky­ään mies­kin voi pu­hua us­kon­nos­ta, voi Sa­lo­mä­en mu­kaan hei­jas­tua nuor­ten mies­ten us­koon.

– Tä­hän as­ti on ol­lut eh­kä lei­ma, et­tä us­kon­to on nais­ten jut­tu­ja, et­tä se ei kuu­lu mie­hil­le.

Muu­tos nä­kyy nuo­rem­mis­sa ikä­ryh­mis­sä myös si­ten, et­tä ny­ky­ään nuo­ret mie­het ovat nai­sia ha­luk­kaam­pia kas­ta­maan lap­si­aan.

Täy­tyy sil­ti huo­mi­oi­da, et­tä nuor­ten mies­ten kris­til­li­syys kos­kee vä­hem­mis­töä, sil­lä al­le 30-vuo­ti­ais­ta mie­his­tä use­am­pi pi­tää it­se­ään us­kon­not­to­ma­na kuin us­ko­va­na.

Nai­set kuu­lu­vat evan­ke­lis-lu­te­ri­lai­seen kirk­koon kai­kis­sa ai­kui­sis­sa ikä­ryh­mis­sä use­am­min kuin mie­het. Vii­me vuon­na Suo­men evan­ke­lis-lu­te­ri­lai­seen kirk­koon kuu­lui 63,6 pro­sent­tia Suo­men vä­es­tös­tä. Alai­käi­sis­sä su­ku­puol­ten vä­lil­lä ei ol­lut eroa, mut­ta kai­kis­sa ai­kui­sis­sa ikä­ryh­mis­sä nai­sia kuu­lui kirk­koon mie­hiä enem­män. Kaik­kein pie­nin osuus kirk­koon kuu­lui 30–39-vuo­ti­ais­ta mie­his­tä, jois­ta kirk­koon kuu­lui enää 42 pro­sent­tia.

Kris­til­li­seen Ju­ma­laan us­ko­vat ovat sekä mies­ten et­tä nais­ten kes­kuu­des­sa ar­voil­taan lä­hem­pä­nä oi­keis­to­kon­ser­va­tii­vi­suut­ta. Tämä ker­too sii­tä, et­tä suo­ma­lai­set liit­tä­vät kris­til­li­sen ju­ma­laus­kon oi­keis­to­kon­ser­va­tii­vi­siin ar­voi­hin.

Nuor­ten nais­ten ja mies­ten us­kon­nol­li­suu­den eron taus­tal­la on­kin to­den­nä­köi­ses­ti myös se, et­tä nai­set ovat su­ku­pol­vi su­ku­pol­vel­ta siir­ty­neet ar­vo­kar­tal­la va­sem­mis­to­li­be­raa­liin suun­taan. Kun nai­set ot­ta­vat oi­keis­to­kon­ser­va­tii­vi­suu­teen etäi­syyt­tä, he sa­mal­la ase­moi­tu­vat kau­em­mak­si myös kris­ti­nus­kos­ta, kun taas joi­ta­kin mie­hiä oi­keis­to­kon­ser­va­tii­vi­suus voi lä­hen­tää kris­ti­nus­koon.

Ero nuor­ten mies­ten ja nais­ten vä­lil­lä nä­kyy myös ju­ma­lan­pal­ve­luk­sis­sa käy­mi­ses­sä. Evan­ke­lis-lu­te­ri­lai­sen seu­ra­kun­nan ju­ma­lan­pal­ve­luk­sis­sa kä­vi­jöi­den su­ku­puo­li­ja­kau­ma oli jok­seen­kin ta­sai­nen. Lu­te­ri­lais­ten ju­ma­lan­pal­ve­lu­syh­tei­sö­jen ja he­rä­tys­liik­kei­den sekä va­pai­den suun­tien ju­ma­lan­pal­ve­luk­siin al­le 30-vuo­ti­aat ja myös 30–39-vuo­ti­aat mie­het osal­lis­tui­vat huo­mat­ta­vas­ti ikä­ryh­mien­sä nai­sia ak­tii­vi­sem­min. Mie­het myös osal­lis­tui­vat nai­sia use­am­min niin or­to­dok­sis­ten, ka­to­lis­ten kuin ka­ris­maat­tis­ten seu­ra­kun­tien sekä lä­he­tys­hiip­pa­kun­nan ju­ma­lan­pal­ve­luk­siin.

Ne­li­vuo­tis­ker­to­muk­sen mu­kaan he­rä­tys­liik­keet, va­paat liik­keet ja ka­ris­maat­ti­set seu­ra­kun­nat ko­ros­ta­vat mel­ko vah­vas­ti kon­ser­va­tii­vi­sia per­he­ar­vo­ja ja kri­tiik­kiä esi­mer­kik­si fe­mi­nis­miä koh­taan. Ne siis tar­jo­a­vat lin­kin us­kon­nol­li­suu­den ja ar­vo­kon­ser­va­tii­vi­suu­den vä­lil­lä.

Ne­li­vuo­tis­ker­to­muk­ses­sa käy il­mi, et­tä osa ih­mi­sis­tä odot­taa evan­ke­lis-lu­te­ri­lai­sel­ta kir­kol­ta yh­teis­kun­nal­lis­ta vai­kut­ta­mis­ta. Ark­ki­piis­pa Luo­ma sa­noo, et­tä kirk­ko osal­lis­tuu yh­teis­kun­nal­li­seen kes­kus­te­luun mui­den ta­ho­jen rin­nal­la.

Hän pi­tää teh­tä­vää myös vaa­ti­va­na. Vaa­di­taan pait­si riit­tä­vää har­kin­taa ja asi­an­tun­te­mus­ta ai­hees­ta, myös roh­keut­ta as­tua aree­nal­le ja tuo­da esil­le nii­tä nä­kö­koh­tia, joi­ta on tar­peen tuo­da esiin.

Luo­man mu­kaan myös kir­kon toi­min­ta on kan­na­not­to jo it­ses­sään. Hän nos­taa esi­mer­kik­si ruo­ka-avun.

– Jo it­ses­sään se, et­tä meil­lä täy­tyy täm­möi­nen toi­min­ta­muo­to ol­la, on erään­lai­nen kan­na­not­to sii­hen, et­tä yh­teis­kun­ta ei ky­ke­ne huo­leh­ti­maan kaik­kien pe­rus­hy­vin­voin­nis­ta.

– Ajat­te­len, et­tä oi­ke­as­taan koko kir­kon toi­min­ta on erään­lais­ta yh­teis­kun­nal­lis­ta kan­na­not­toa ai­na, vaik­kei sitä jul­ki­lau­su­mak­si pu­e­ta­kaan.

Luo­ma on sitä miel­tä, et­tä kirk­ko muut­tuu ai­na ajan mu­ka­na, vaik­ka pe­rus­sa­no­ma vä­lit­tä­väs­tä Ju­ma­las­ta py­syy­kin sa­ma­na.

– Kyse on enem­män­kin sii­tä, mis­sä muo­dos­sa kris­til­li­sen us­kon sa­no­maa tuo­daan esil­le juu­ri tänä ai­ka­na.

Ne­li­vuo­tis­ker­to­muk­sen jul­kis­tus­ti­lai­suu­des­sa pi­tä­mäs­sään pu­heen­vuo­ros­sa Luo­ma pu­hui sii­tä, et­tä epä­var­muu­den ai­ka­na kirk­koa tar­vi­taan enem­män kuin var­mem­pa­na ai­ka­na. On kir­kon teh­tä­vä pi­tää esil­lä sitä, et­tä tur­val­li­suu­den tun­net­ta voi ol­la myös il­man var­muut­ta kai­kes­ta ym­pä­ril­lä. Luo­ma us­koo, et­tä kir­kon teh­tä­vä tur­val­li­suu­den vah­vis­ta­ja­na on mer­ki­tyk­sel­li­nen myös epä­var­ma­na ai­ka­na.