Ul­vi­las­sa siir­re­tään 4.–6. lo­ka­kuu­ta te­räs­be­to­ni­nen rau­ta­tie­sil­ta pai­kal­leen. Hais­ti­lan ali­kul­ku­sil­lan siir­to edel­lyt­tää 48 tun­nin kat­koa ju­na­lii­ken­tees­sä, mut­ta ju­nat pää­se­vät kul­ke­maan sil­lan yli heti kat­kon jäl­keen. Työ on osa Väy­lä­vi­ras­ton Tam­pe­re–Pori ta­so­ris­teys­ten pois­to ja pa­ran­ta­mi­nen -han­ket­ta.

Siir­ret­tä­vän sil­lan pi­tuus on 45 met­riä ja sen pai­no on noin 900 ton­nia. Siir­toa en­na­koi­den sil­ta ra­ken­ne­taan val­miik­si ra­dan vie­reen.

Sil­lan siir­tä­mi­nen mah­dol­lis­taa ly­hy­et ja tar­kas­ti ai­ka­tau­lu­te­tut ju­na­lii­ken­teen kat­kot. Vas­taa­van sil­lan ra­ken­ta­mi­nen pai­kal­la vei­si jopa 4–5 kuu­kaut­ta ja ai­heut­tai­si yh­tä pit­kän tau­on ju­na­lii­ken­tee­seen.

– Siir­to­rat­kai­su on ny­ky­ään ylei­sin sil­lan siir­toi­hin käy­tet­tä­vä me­ne­tel­mä, sil­lä se on kus­tan­nus­te­ho­kas tapa ra­ken­taa, ja se mi­ni­moi lii­ken­teel­le ai­heu­tu­vat häi­ri­öt, ker­too pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mik­ko Heis­ka­nen Väy­lä­vi­ras­tos­ta.

VR kor­vaa siir­to­työn vuok­si ju­nia bus­seil­la Har­ja­val­lan ja Po­rin vä­lil­lä 4.–6.10. Har­ja­val­las­sa bus­sit läh­te­vät rau­ta­tie­a­se­mal­ta ja Po­ris­sa rau­ta­tie­a­se­man edes­tä, kau­pun­gin puo­lel­ta. Ju­nat kul­ke­vat nor­maa­lis­ti Tam­pe­reen ja Har­ja­val­lan vä­lil­lä. Ajan­ta­sai­sin tie­to bus­si­kor­vauk­sis­ta ja ai­ka­tau­luis­ta löy­tyy ai­na mat­ka­haus­ta.

Sil­lan siir­to tunk­kaa­mal­la vaa­tii huo­lel­lis­ta etu­kä­teis­suun­nit­te­lua ja eri­koi­so­saa­mis­ta. Mo­ni­vai­hei­sen siir­tou­ra­kan val­mis­te­le­via töi­tä on teh­ty ke­sän ai­ka­na.

– Pi­tää esi­mer­kik­si va­rau­tua sii­hen, et­tä maa ei pää­se lii­kaa pai­nu­maan. Ai­ka­tau­lun ja työ­suun­nit­te­lun täs­mäl­li­syys sekä työ­po­ru­kan en­nak­ko­pe­reh­dy­tys ovat avai­na­se­mas­sa on­nis­tu­mi­sen kan­nal­ta, tii­vis­tää työ­maa­pääl­lik­kö San­na Läh­tö­lä Des­ti­al­ta.

Ko­ko­nai­suu­des­saan työs­sä on mu­ka­na noin 50 rata- ja maan­ra­ken­ta­mi­sen osaa­jaa. Työ edel­lyt­tää muun mu­as­sa tai­to­ra­ken­tei­den hal­lin­taa, be­to­ni­työn­joh­don osaa­mis­ta sekä ko­ke­mus­ta tun­kat­ta­vien sil­to­jen suun­nit­te­lus­ta ja to­teu­tuk­ses­ta.

Sil­lan val­mis­tut­tua aloi­te­taan uu­den tie­lin­jan ra­ken­ta­mi­nen. Ajo­neu­vo­lii­ken­ne sil­lan alit­se on tar­koi­tus ava­ta vii­meis­tään elo­kuus­sa 2026. Vii­mei­siä töi­tä ovat Hais­ti­lan­tien ta­so­ris­teyk­sen sul­ke­mi­nen ja uu­den tie­lin­jan as­fal­toin­ti en­nen käyt­töö­not­toa.

Tam­pe­re–Pori ta­so­ris­teyk­sien pois­to ja pa­ran­ta­mi­nen -hank­keen ta­voit­tee­na on pa­ran­taa lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta pois­ta­mal­la mah­dol­li­sim­man mon­ta ra­ta­o­suu­den ta­so­ris­teys­tä sekä pa­ran­taa tur­val­li­suut­ta kus­tan­nus­te­hok­kail­la kei­noil­la. Ny­kyi­set ta­so­ris­teyk­set kor­va­taan en­si­si­jai­ses­ti tie- tai sil­ta­jär­jes­te­lyil­lä. Tois­si­jai­ses­ti ta­so­ris­teyk­set va­rus­te­taan tur­va­lait­teil­la tai pa­ran­ne­taan muil­la ta­voin tur­val­li­sik­si.

Ul­vi­la on yk­si hank­keen paik­ka­kun­nis­ta, jos­sa pa­ran­ne­taan ta­so­ris­teys­tur­val­li­suut­ta. Ul­vi­las­ta pois­te­taan Hais­ti­lan, Au­ran, Hie­ta­ran­nan, Kas­vi­huo­neen, Leh­to­sen, Val­ta­vai­ni­on, Sa­lo­vaa­ran ja Yli-Ran­ta­lan ta­so­ris­teyk­set. Hais­ti­lan ali­kul­ku­sil­lan siir­to pai­koil­leen lo­ka­kuun alus­sa on tär­keä merk­ki­paa­lu hank­keen töis­sä.