Ener­sen­se In­ter­na­ti­o­nal Oyj on tä­nään al­le­kir­joit­ta­nut osa­ke­kaup­pa­so­pi­muk­sen myy­däk­seen ty­tä­ryh­ti­ön­sä Ener­sen­se Of­fs­ho­re Oy:n eli me­ri­te­ol­li­suu­syk­sik­kön­sä Da­viel­le. Me­ri­te­ol­li­suu­syk­si­kön toi­min­not si­jait­se­vat Män­ty­luo­don te­la­kal­la Po­ris­sa. Te­la­kal­la työs­ken­te­lee noin 100 hen­ki­löä.

Da­vie on osa Ino­cea Group -lai­van­ra­ken­nus­kon­ser­nia, jol­la on toi­min­to­ja Suo­mes­sa ja Ka­na­das­sa, ja joka omis­taa muun mu­as­sa Hel­sin­gin te­la­kan.

Kaup­pa­hin­ta on noin 7,5 mil­joo­naa eu­roa, jos­ta 5 mil­joo­naa eu­roa mak­se­taan kau­pan to­teu­tu­es­sa ja 2,5 mil­joo­naa eu­roa kuu­si kuu­kaut­ta myö­hem­min. Kau­pan odo­te­taan to­teu­tu­van vuo­den 2025 kol­man­nen nel­jän­nek­sen ai­ka­na.

Kau­pan to­teu­tu­es­sa Ener­sen­se kir­jaa noin 2,5 mil­joo­nan eu­ron voi­ton, ja yh­ti­ön oma­va­rai­suu­sas­te nou­see noin 6 pro­sent­tiyk­sik­köä. Myyn­nil­lä ei ole vai­ku­tus­ta Ener­sen­sen vuo­den 2025 oh­jeis­tuk­seen, joka on an­net­tu yh­ti­ön ydin­lii­ke­toi­min­nal­le. Vuon­na 2024 me­ri­te­ol­li­suu­syk­si­kön lii­ke­vaih­to oli 70 mil­joo­naa eu­roa ja vai­ku­tus kon­ser­nin oi­kais­tuun käyt­tö­kat­tee­seen oli -3,8 mil­joo­naa eu­roa.

So­vi­tun myyn­nin myö­tä Ener­sen­se saa pää­tök­seen vii­mei­sen kol­mes­ta stra­te­gi­ses­ta ar­vi­oin­nis­ta, jot­ka yh­tiö aloit­ti uu­den stra­te­gi­sen lin­jauk­sen­sa mu­kai­ses­ti ke­sä­kuus­sa 2024. Hel­mi­kuus­sa Ener­sen­se myi tuu­li- ja au­rin­ko­voi­ma­hank­kei­den ke­hi­tys­lii­ke­toi­min­tan­sa For­tu­mil­le ja päät­ti ajaa alas pääs­töt­tö­män lii­ken­teen rat­kai­su­jen lii­ke­toi­min­nan.

– Olem­me iloi­sia, et­tä olem­me vuo­den kes­tä­neen kär­si­väl­li­ses­ti to­teu­te­tun stra­te­gi­sen ar­vi­oin­nin jäl­keen löy­tä­neet me­ri­te­ol­li­suu­syk­si­köl­le par­haan mah­dol­li­sen ko­din. Män­ty­luo­don hen­ki­lös­töm­me ai­nut­laa­tui­nen osaa­mi­nen pää­see kas­va­maan mer­kit­tä­vän lai­van­ra­ken­ta­jan Da­vien huo­mas­sa, sa­noo Ener­sen­sen toi­mi­tus­joh­ta­ja Kari Sund­bäck.

– Tämä so­pi­mus vah­vis­taa mei­dän ja koko Suo­men lai­van­ra­ken­nu­sa­lan kil­pai­lu­ky­kyä var­mis­ta­mal­la te­räk­sen saa­ta­vuut­ta usei­siin kriit­ti­siin pro­jek­tei­hin. Tär­kein­tä on, et­tä var­mis­tam­me erit­täin osaa­van työ­voi­man tu­le­vai­suu­den ja tuom­me li­sää va­kaut­ta asi­ak­kail­le ja kump­pa­neil­le, sa­noo Da­vien toi­mi­tus­joh­ta­ja Ja­mes Da­vies.

– Män­ty­luo­don te­la­kal­la on ai­nut­laa­tuis­ta osaa­mis­ta ark­ti­sen me­ri­te­ol­li­suu­den te­räs­ra­ken­teis­sa, mikä te­kee Da­vies­ta ja Hel­sin­gin te­la­kas­ta yh­te­näi­sen lai­van­ra­ken­ta­jan. En­sim­mäi­sen aluk­sen loh­ko­jen tuo­tan­to Po­lar Max -kon­sep­tim­me mu­kai­ses­ti al­kaa mah­dol­li­sim­man pian, ker­too Hel­sin­gin te­la­kan toi­mi­tus­joh­ta­ja Kim Sal­mi.