Han­kin­ta­lain uu­dis­tus ete­nee Yrit­tä­jien ja yri­tys­ten kan­nal­ta po­si­tii­vi­ses­sa myö­tä­tuu­les­sa. Lau­sun­to­kier­rok­sen ai­ka­na la­kiu­u­dis­tuk­ses­ta lau­sut­tiin avoi­mes­sa por­taa­lis­sa pe­rä­ti 607 ker­taa, mikä on var­mas­ti jon­kin­lai­nen en­nä­tys. Lau­sun­to­ja oli puo­les­ta ja vas­taan.

Suo­men alu­eel­la ko­ko­nais­han­kin­nat oli­vat vuon­na 2024 noin 38 mil­jar­dia eu­roa. Kyse ei siis ole vain sii­tä, kuka toi­mit­taa mi­tä­kin, vaan sii­tä, mi­ten tämä val­ta­va mää­rä yh­teis­tä ra­haam­me käy­te­tään te­hok­kaas­ti, lä­pi­nä­ky­väs­ti ja jär­ke­väs­ti. Yrit­tä­jä­jär­jes­tön eh­do­ton kan­ta on, et­tä tämä raha tu­lee käyt­tää mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti. Tämä tar­koit­taa avoin­ta mark­ki­naa ja yri­tys­ten mu­kaan ot­ta­mis­ta laa­ja-alai­ses­ti jul­kis­ten alo­jen tuo­tan­toon.

Yk­si kes­kei­sim­mis­tä pa­ran­nuk­sis­ta on vaa­ti­mus kil­pai­lu­tuk­sen uu­si­mi­ses­ta, mi­kä­li tar­jouk­sia tu­lee vain yk­si. Tämä yk­sin­ker­tai­nen, mut­ta vai­kut­ta­va muu­tos kan­nus­taa han­kin­ta­yk­si­köi­tä poh­ti­maan kil­pai­lu­tuk­sen ra­ken­net­ta ai­em­paa tar­kem­min. Suo­mes­sa toi­mii laa­ja ja mo­ni­puo­li­nen yri­tys­kent­tä lä­hes kai­kil­la toi­mi­a­loil­la. Jos tar­jous­kil­pai­luun ei il­maan­nu kuin yk­si tar­jo­a­ja, on ai­heel­lis­ta ky­syä, mik­si näin on käy­nyt. Oi­kein ra­ken­net­tu han­kin­ta kiin­nos­taa mark­ki­noi­ta. Tiu­kem­pi vaa­ti­mus sel­väs­tä kil­pai­lus­ta haas­taa jul­ki­sen sek­to­rin (kun­nat, val­tio, seu­ra­kun­nat) toi­mi­joi­ta te­hos­ta­maan ja li­sää­mään oman or­ga­ni­saa­ti­on­sa han­kin­ta­o­saa­mis­ta. Yrit­tä­jien kan­nal­ta on tär­ke­ää, et­tä mah­dol­li­sim­man moni yrit­tä­jä saa mah­dol­li­suu­den tar­jo­ta omia pal­ve­lui­taan jul­ki­sen sek­to­rin käy­tet­tä­väk­si. Lä­hes 90 pro­sent­tia yri­tyk­sis­tä on il­moit­ta­nut jo nyt ha­luk­kuu­ten­sa laa­jen­taa omaa toi­min­taan­sa, mi­kä­li mark­ki­noi­ta han­kin­ta­la­kiu­u­dis­tuk­sen kaut­ta au­ke­aa esi­mer­kik­si pie­nem­mis­sä kun­nis­sa.

On ym­mär­ret­tä­vää, et­tä mo­nil­le kun­nil­le ja kau­pun­geil­le omat In­hou­se-yh­ti­öt ovat ol­leet help­po rat­kai­su. In­hou­se-kri­tee­rien tiu­ken­ta­mi­nen avaa kui­ten­kin ovat sil­le, et­tä mark­ki­na­eh­toi­nen kil­pai­lu voi tuot­taa vie­lä pa­rem­paa. Kil­pai­lu­tus ei ole vas­ta­koh­ta laa­dul­le – päin­vas­toin. Han­kin­ta­lain uu­dis­tus ei it­ses­sään es­tä In­hou­se-yh­ti­öi­den toi­min­taa edel­leen­kään, mut­ta jul­ki­sen toi­mi­jan teh­tä­väk­si jää mark­ki­na­vuo­ro­pu­he­lun ja kil­pai­lu­tuk­sen avul­la osoit­taa, et­tä tämä on jär­ke­vin tapa käyt­tää ra­haa. In­hou­se-yh­ti­öi­den käyt­tä­mi­nen help­po­na pol­ku­na avoi­men han­kin­ta­kil­pai­lu­tuk­sen ohi­tus­kais­ta­na, ei enää tu­le­vai­suu­des­sa ole mah­dol­lis­ta. Sen on ol­ta­va to­dis­te­tus­ti ar­von­tuot­ta­mi­sen pa­ras rat­kai­su.

Han­kin­ta­lain uu­dis­tus li­sää ter­vet­tä kil­pai­lua. Va­paa kil­pai­lu ei ole it­se­tar­koi­tus, vaan kei­no pa­ran­taa pal­ve­lu­jen laa­tua, li­sä­tä kus­tan­nus­te­hok­kuut­ta ja tur­va­ta huol­to­var­muut­ta myös krii­si­ti­lan­teis­sa. Kun osaa­mi­nen ja toi­mek­si­an­not ja­kau­tu­vat use­am­mal­le toi­mi­jal­le, ei alu­een tu­le­vai­suus no­jaa vain yh­den kor­tin va­raan. Sa­ta­kun­nan alu­een yri­tyk­set pys­ty­vät var­mas­ti tar­jo­a­maan laa­duk­kaan ja kus­tan­nuk­sil­taan te­hok­kaa­maan ta­van tuot­taa mo­nia jul­ki­sen puo­len tar­vit­se­mia pro­ses­se­ja.

On tot­ta, et­tä uu­dis­tuk­sen al­ku voi tuo­da mu­ka­naan haas­tei­ta. Mut­ta pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä uu­dis­tet­tu han­kin­ta­la­ki tuot­taa mer­kit­tä­viä sääs­tö­jä ja li­sä­ar­voa – niin kun­nil­le, ve­ron­mak­sa­jil­le kuin yri­tyk­sil­le­kin. Tämä puo­les­taan luo kas­vun edel­ly­tyk­siä koko Sa­ta­kun­nal­le ja sa­ta­kun­ta­lai­sil­le yri­tyk­sil­le!

Hy­vää al­ka­vaa syk­syä juu­ri si­nul­le,

Kari Va­ris

Toi­mi­tus­joh­ta­ja. Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jät