Noin puo­les­sa vuo­den 2024 kuo­le­maan joh­ta­neis­ta tie­lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sis­ta ajo­ter­veys­ris­kin ai­heut­ta­nut sai­raus ei ol­lut ter­vey­den­hoi­don tie­dos­sa. Ää­rim­mäi­sis­sä ta­pauk­sis­sa edes hen­ki­lö it­se ei tien­nyt sai­rau­des­taan.

– Näis­sä pii­loon jää­neis­sä ta­pauk­sis­sa ei voi­da olet­taa, et­tä ter­vey­den­huol­to voi­si aut­taa, mi­kä­li ar­vi­oin­ti­jär­jes­tel­mää ei muu­te­ta, sa­noo tek­no­lo­gi­a­pääl­lik­kö Ta­pio Koi­saa­ri On­net­to­muus­tie­toins­ti­tuu­tis­ta.

Ajo­ter­veys­jär­jes­tel­mä on ko­ko­nai­suus, jo­hon osal­lis­tu­vat ter­vey­den­huol­to, po­lii­si ja kan­sa­lai­set it­se.

– Ajo­ter­veys ei ole vain lää­kä­rin­lau­sun­to tai po­lii­sin pää­tös. Kyse on yh­tei­ses­tä vas­tuus­ta ja sii­tä, et­tä jär­jes­tel­mä tun­nis­taa ris­kit ajois­sa, Koi­saa­ri sa­noo.

Täl­lä het­kel­lä hen­ki­lö­au­ton ajo-oi­keut­ta ha­ke­va an­taa oman va­kuu­tuk­sen­sa riit­tä­väs­tä ter­vey­den­ti­las­ta. Seu­raa­van ker­ran asi­aan pa­la­taan usein vas­ta vuo­si­kym­men­ten ku­lut­tua, käy­tän­nös­sä eläk­keel­lä.

"Ajoterveys ei ole vain lääkärinlausunto tai poliisin päätös. Kyse on yhteisestä vastuusta ja siitä, että järjestelmä tunnistaa riskit ajoissa", sanoo teknologiapäällikkö Tapio Koisaari OTIsta.  Kuva: Eeva Murtolahti

"Ajoterveys ei ole vain lääkärinlausunto tai poliisin päätös. Kyse on yhteisestä vastuusta ja siitä, että järjestelmä tunnistaa riskit ajoissa", sanoo teknologiapäällikkö Tapio Koisaari OTIsta. Kuva: Eeva Murtolahti

Lää­kä­rin on ar­vi­oi­ta­va po­ti­laan ajo­ter­veyt­tä ai­na ko­ko­nai­suu­te­na, kun sai­raus, vam­ma, lää­ki­tys tai ter­vey­den­ti­lan muu­tos voi hei­ken­tää ajo­ky­kyä – ei ai­no­as­taan ikä­kau­si­tar­kas­tuk­sis­sa. Jos ajo­ky­vyt­tö­myy­den ar­vi­oi­daan kes­tä­vän vä­hin­tään kuu­si kuu­kaut­ta, lää­kä­ril­lä on Ajo­kort­ti­lain mu­kaan il­moi­tus­vel­vol­li­suus po­lii­sil­le.

Vää­rät ar­vi­ot ovat pie­ni osa ajo­ter­vey­den ko­ko­nai­son­gel­maa.

– Jär­jes­tel­män ide­a­na on jo nyt, et­tä ajo­ter­veyt­tä ar­vi­oi­daan myös muis­sa kuin ikä­kau­si­tar­kas­tuk­sis­sa. Käy­tän­nös­sä tämä ei kui­ten­kaan ai­na to­teu­du. Ar­vio tu­li­si kir­ja­ta ja huo­mi­oi­da en­tis­tä sys­te­maat­ti­sem­min myös ta­val­lis­ten lää­kä­ri­käyn­tien yh­tey­des­sä, ai­na, kun po­ti­laan tila an­taa sii­hen ai­het­ta, Koi­saa­ri pai­not­taa.

On­gel­ma ei kui­ten­kaan ra­joi­tu vain jär­jes­tel­män ra­ken­tei­siin, vaan myös käy­tän­nön to­teu­tuk­seen.

– Pu­hut­ta­es­sa kul­jet­ta­jis­ta, jot­ka ovat ai­heut­ta­neet kuo­le­maan joh­ta­neen on­net­to­muu­den, suu­rin on­gel­ma ei ole vää­rä ar­vio, vaan se, et­tei ar­vi­o­ta teh­dä lain­kaan, vaik­ka oli­si pi­tä­nyt.

Po­lii­si ja ter­vey­den­huol­to ovat vii­me vuo­si­na ke­hit­tä­neet ajo­ter­veys­kult­tuu­ria. Po­lii­si voi puut­tua ajo­ter­vey­teen ha­vait­tu­jen rik­kei­den pe­rus­teel­la, ja par­hai­den käy­tän­tö­jen ja­ka­mi­nen po­lii­si­lai­tos­ten kes­ken voi­si te­hos­taa val­von­taa. Po­lii­sin ja muun yh­teis­kun­nan huo­lek­si jää­vät sil­ti kul­jet­ta­jat, jot­ka jat­ka­vat aja­mis­ta ajo-oi­keu­den me­net­tä­mi­ses­tä huo­li­mat­ta.

– Ää­rim­mäi­se­nä kei­no­na tu­li­si poh­tia myös ajo­neu­vo­jen ta­ka­va­rik­ko­jen kal­tai­sia rat­kai­su­ja, Koi­saa­ri sa­noo.

Ajo­ter­vey­den ar­vi­oin­nin ke­hit­tä­mi­nen on yk­si te­hok­kaim­mis­ta kei­nois­ta eh­käis­tä va­ka­via lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sia ja pe­las­taa ih­mis­hen­kiä tu­le­vai­suu­des­sa.

On­net­to­muus­tie­toins­ti­tuut­ti (OTI) te­kee työ­tä eh­käis­täk­seen lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sia Suo­mes­sa muun mu­as­sa koor­di­noi­mal­la lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sien tut­ki­ja­lau­ta­kun­tien toi­min­taa ja hal­lin­noi­mal­la tut­kin­nas­ta ke­rät­tyä tie­toa. OTI myös ko­ko­aa ti­las­tot lii­ken­ne­va­kuu­tuk­ses­ta kor­va­tuis­ta va­hin­gois­ta sekä tar­jo­aa tie­toa lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den ke­hit­tä­mi­seen, tut­ki­muk­seen ja tie­toon pe­rus­tu­van pää­tök­sen­te­on tu­ek­si.

Läh­de: On­net­to­muus­tie­toins­ti­tuut­ti